|
S |
Ohjaajan ajatuksia Aina
kun elokuva saa ensi-iltansa, on kysymys jolla jokainen toimittaja aloittaa
haastattelunsa: Miksi juuri tämä aihe? Miksi juuri nyt? Kun
Sibelius elokuva 12.9.2003 saa ensi-iltansa on sitä edeltänyt intensiivinen
ja kiehtova kolmen vuoden periodi. Tuosta ajasta ensimmäinen vuosi kului
pelkästään aiheeseen perehtymiseen ja materiaalin keräämiseen.
Oma ensimmäinen tietoinen kohtaamiseni Sibeliuksen kanssa tapahtui, kun
Lattomeren kansakoulun johtajaopettaja Matti Puotila soitti luokalle Finlandian.
Elokuvassa Finlandiaa lauletaan suomalaisille tutuin V. A. Koskenniemen sanoin, vaikka tuo runo onkin kirjoitettu vasta vuosikymmeniä myöhemmin, kuin mitä se meidän elokuvassamme esiintyy ja sen sisällön näkökulmat historian tapahtumien tulkintaan väkisinkin värittyvät sen mukaan. Tämänkaltaisia vapauksia tarinan jännite kuitenkin vaati. Sibeliuksen musiikki muodostaa luonnollisesti tärkeän osan elokuvan tunneskaalasta ja se kulkee halki elokuvan rakentaen äänikulissia, niin 1800- luvun lopun kiehtovien maailmankaupunkien, Berliinin ja Wienin kuohuvaan katuvilinään, kuin pienen sitkeän kansakunnan kiihkeään haluun Venäjän vallan alta itsenäiseksi valtioksi. Siksi elokuvassa käytetyn musiikin tuli olla huippuluokkaa ja sitä se on. Oli upeaa saada tehdä yhteistyötä Sinfonia Lahden ja Osmo Vänskän kanssa. Heidän tulkintansa Sibeliuksen tuotannosta on saanut runsaasti suitsutusta maailmalla ja syystä. Myös yhteistyö Vänskän ja orkesterin kanssa muodostui mutkattomaksi ja antoisaksi. Lahden orkesteria siis paitsi kuullaan, myös nähdään valkokankaalla ja Osmo Vänskä muun muassa evästi Martti Suosaloa henkilökohtaisesti suuren orkesterin johtamisen saloihin. Elokuva on aina jonkun näkemys aiheesta. Elokuva nimeltä Sibelius, on minun tulkintani kaikista niistä vaikutelmista, tunnoista, mielikuvista, hänen asemaansa samaistumisesta, päätelmistä, ajanhengen puntaroinnista ja faktoista, joita ammensin materiaaliin tutustuessani ja suodattaessani sen oman maailmankuvani läpi tarinaksi. Ensin päähäni, sitten paperille ja lopuksi filmille. Voin vakuuttaa, että tuo on ollut upea matka. Kun tarinaan liitetään vielä sellaisia aikalaisia, kuin Akseli Gallen-Kallella, Eino Leino, Robert Kajanus, Armas Järnefelt, vain muutamia mainitakseni, on kyseessä jo aikamoinen pala suomalaisen kultakauden kulttuurihistoriaa. Vähän ehkä yllättäenkin kansallistunne ja isänmaallisuus, joka on sellainen osa tunteiden kirjoa, johon ei juuri nykyään törmää kuin urheilukilpailuissa, on tuntunut olevan voimakkaasti elähdyttävä elementti elokuvan nähneille. Suuren säveltenmestarin ainutlaatuisen musiikin, kuohuvien maailmantapahtumien ja kansakunnan kohtalonvuosien keskeltä, suurimmaksi teemaksi kuitenkin nousee rakkaus! Aino ja Jean Sibeliuksen halki elämän kestänyt ainutlaatuisen kaunis rakkaustarina. Kuinka helppo onkaan samaistua Aino Sibeliuksen valitsemaan muistosäkeeseen, Jean Sibeliuksen poistuttua tästä ajasta: " Soitto on suruista tehty". Porissa
30.07.2003
|
|
S
|
ARTISTA FILMI OY Tel. +358 2 647 7441 Fax. +358 2-6477551 www.artistafilmi.fi artista@artistafilmi.fi PL 69, 28401 Ulvila FINLAND |
Web
design, Marko Järvenpää |